Irma Martens har arbetat som sjuksköterska på Proctos Clinic i Bilthoven i mer än 7 år. Hennes arbete består huvudsakligen i att guida, utbilda och behandla patienter med tarmproblem som avföringsläckage, förstoppning och smärta. I den här intervjun berättar hon om sitt arbete, hur hon motiverar patienterna och hur hon förklarar de olika behandlingsmetoderna.
Vilken var din första erfarenhet av hur tarmläckage påverkar patienternas liv?
Jag kommer så väl ihåg det! Jag hade precis börjat arbeta på Proctos och hade introduktion tillsammans med en av mina kollegor. En av läkarna kom in och berättade att det fanns en patient som jag verkligen behövde träffa. Hon hade tarmproblem och var ett perfekt exempel på vad vi kan ställas inför här. Det visade sig vara en engelsk dam med rectocele, som resulterade i avföringsläckage. Det hade i flera år hindrat henne från att resa tillbaka till England.
Vi hjälpte henne genom att starta en ordentlig tarmregim, med en diet som skulle göra att konsistensen på avföringen blev normal igen. Samtidigt började hon med tarmirrigering och snart kunde hon våga ge sig hemifrån igen och vara ute som vanligt. Hon blev väldigt förvånad över att hennes symtom nästan hade försvunnit helt med en så enkel lösning. Det visar vilken betydande förbättring av livskvalitén som vi kan ge patienterna. Ibland är lösningen väldigt enkel, som att börja med en diet. De flesta är inte alls medvetna om vilken enorm inverkan det kan ha på tarmfunktionen.
Tycker du att tarmirrigering uppmärksammas tillräckligt?
Nej, absolut inte. Jag tycker att det fortfarande är ett väldigt försummat område. Vissa allmänläkare ser det inte ens som ett behandlingsalternativ, enligt vad jag hör från patienterna. Till och med på sjukhusen, saknas det ofta kommunikation mellan avdelningarna. Patienter från t.ex gastroenterologiavdelningen får inte alltid komma till en Uroterapeut/Tarm/Stomiterapeut för de hör till andra kliniker. Det är synd för de har expertisen inom området. Och då missar man detta.
Dessutom är det ofta svårt för patienterna att ta upp problemet med sin vanliga läkare. Patienter vill sällan berätta att de har avföringsläckage, särskilt om det är en familjeläkare som de känt länge. Det är ett betydande hinder att övervinna.
Vad diskuterar du med patienten när ni möts?
Först och främst, vi ser till att förklara allt så enkelt och tydligt som möjligt så att de förstår och kan ta till sig informationen fullt ut.
Patienterna tenderar att vara mer öppna med oss än med en läkare. Fördelen med det är att vi ofta kommer fram till grundorsaken till deras problem på ett bättre sätt. Att prata om tarmtömning är svårt för många människor; de går ofta runt och dras med problemen länge, och det är väldigt stressande.
När vi har pratat om symtomen och kommit överens om att börja med irrigering, visar jag dem olika mini-skölj de får klämma och känna på dem, och jag förklarar skillnaderna. Om du involverar dem i valet, är sannolikheten för adherence till terapin så mycket större för de har valt själva istället för att bara få något tilldelat.
Sedan förklarar jag att tjocktarmen inte transporterar avföring mot rektum kontinuerligt; utan bara några gånger per dag. De kan irrigera efter en tarmtömning eller förebyggande innan de skall gå hemifrån. Det tömmer ändtarmen (reservoaren) och gör att många patienter känner sig tryggare när de skall lämna hemmet.
Vilken återkoppling brukar du få från patienterna?
Återkopplingen som jag får är oftast väldigt positiv. De kan hälsa på vänner igen och gå till mataffären. Saker som vi tar för givet men som är revolutionerande för dem.
Vilka är fördelarna med ett mini-skölj enligt dig?
För det första är det väldigt lätt att lära sig, och för det andra är det betydligt mindre skrämmande än ett högvolyms-system. Och det tar mindre tid att använda, så det blir enklare att börja med.
Det är toppen att ni har lanserat Navina Mini, det är ett fantastiskt tillskott till Wellspects sortiment av system för tarmirrigering. Det är en väldigt bra produkt och ofta en utmärkt lösning, tillräcklig för att lindra symtomen. Det är också bra att förlängningsslangen ingår och att den kan användas upp till 60 gånger. Jag hoppas att användningen av mini-sköljför irrigering blir mer känt inom primärvården för det är lättillgängligt, och många patienter har redan haft nytta av det.